Engedje meg, hogy néhány mondatban bemutassam intézményünk tágabb és szűkebb környezetét, hogy bepillantást nyerhessen gyermekeink óvodai életébe.
„A jó óvoda az, ahol nyugalom van, de nem csend és fegyelem. A jó óvoda az, ahol legfőbb érték minden gyerek kíváncsisága, kezdeményezése, de főleg játéka, mint a nem tudatos tanulás folyamata. A jó óvoda az, ahol a ráfigyelés, az odafigyelés a gyermeknek lehetőség, a felnőtteknek kötelesség. A jó óvoda természetes emberi kapcsolatokat ajánl.”
/Hűvös Éva/
Óvodánk a Móri–árok dél–keleti szélén, Székesfehérvár határától 5 km–re helyezkedik el. A megyeszékhely közelsége munkalehetőséget biztosít a családok számára, a kulturális programok is könnyen elérhetőek. A nagyvárostól néhány kilométernyire mégis egy csendes, nyugodt, élhetőbb környezet tárulkozik fel az itt élők számára. A közösség összetartó ereje az erkölcsi és viselkedésbeli normák betartása erősíti és életben tartja a hagyományokat. A faluban nagy erőfeszítéseket tesznek a civil szervezetek és az önkormányzat, hogy a faluközösség kultúráját, hagyományait ápolják és megőrizzék. Minden igyekezetükkel azon dolgoznak, hogy az itt élő emberek ne a városi személytelen csillogást, hanem az itt fellelhető személyes kapcsolatokat tartsák fenn, és a helyi szerveződéseket támogassák. A község a gazdasági környezet szempontjából is nagymértékű fejlődést mutat. Új utak épülnek, a meglévő épületek szépülnek. A közelmúltban óvodánk épülete is teljes felújítást nyert: külső és belső szigetelés, ablakcsere, fűtés–korszerűsítés és napelemek telepítése történt. Intézményünk udvara, büszkén mondhatjuk, hogy párját ritkítja: smaragdzöld gyepszőnyeg, változatosan telepített díszfák, gyümölcsfák, bokrok és virágok díszítik, s nyújtanak lehetőséget a természet megfigyelésére. Árnyas és napos, dimbes-dombos lankásokon elhelyezett fajátékokon mozoghatnak, játszhatnak gyermekeink. Intézményünk két vegyes csoportjában öt óvodapedagógus és két dajka, valamint egy konyhai alkalmazott látja el a nevelési feladatokat.
Az itt dolgozók lelkiismeretesen, szaktudásuknak és emberségüknek legjavát nyújtva végzik napi feladataikat. Tesszük mindezt abból a meggyőződésből, hogy minden hozzánk járó gyermek képességeit kibontogassuk, lelkét simogassuk, társas kapcsolatainak alakításában segítsük. Reményeink szerint minden szülő nyugodtan bízza ránk féltett kincsét, a gyermekét, mert mi igaz kincshez méltón bánunk mindannyiukkal. Pedagógiai Programunk az „Óvodai Nevelés Játékkal, Mesével” minősített program adaptációja. A jó néhány évvel ezelőtti programválasztásnál azért a játékkal–mesével nevelést választottuk, mert a modern pszichológiai ismeretek alapján tudjuk, hogy a játék a kisgyermekkor legfejlesztőbb tevékenysége (ONOAP). A program elsődleges sajátossága, hogy a játék örömforrás, mely önkéntes, szabadon választott tevékenység, a gyermek belső szükségletéből fakad. Abból a belső feszültségből ered, hogy a körülötte lévő világot befogadnia és értelmeznie kell. A játékhoz nyugodt légkört, megszakítás nélküli játékidőt, fejlesztő játékszereket és sok élményt nyújtunk.
„… a játék út a gyermekek számára annak a világnak megismeréséhez, amelyben élni fognak, amelyet megváltoztatni hivatottak.”
/M. Gorkij/
A nevelés másik pillére a játék mellett a mese. A játék a világról szerzett benyomások cselekvéses elrendezése és ezt egészíti ki a mese, amely a szavak segítségével teszi ugyanezt. A mesékben átélt élmények ráébresztik a gyermekeket a mese és a valóság megismerésére, a természeti és emberi változásokra, a környezet sokféleségére, a másságra.
A mesehallgatás, a versmondás, a verses szöveggel kísért játék, a bábszínház, a dramatizált mese azon túl, hogy hozzájárul a gyermek jó közérzetéhez, az anyanyelvi nevelés semmi mással nem pótolható lehetősége. Olyan beszédhelyzet, amely erős, tartós, önkéntelen figyelmet vált ki. Elsődleges forrásaink a magyar népmesék és gyermekmondóka gyűjtemények, ezekből választjuk ki a meséket, verseket úgy, hogy minden korcsoport igényeihez igazodjanak. A mesélés a „csend szigete”, s naponta ismétlődő tevékenység.
Nagy hagyománya van intézményünkben a megfelelő életritmust biztosító folyamatos, rugalmas napirendnek. A gyermekek biztonságérzetét, érzelmi stabilitását a naponta ismétlődő tevékenységekkel is erősítjük. Mindezeket biztosítjuk a mindennapi mesével, az énekléssel, rajzolással, kézimunkával és az időjárás függvényében lehetőleg az udvaron történő mozgással.
Legfontosabb feladatunk: a gyermekek egészséges személyiségének kibontakoztatása. Mindennek érdekében alkalmazzuk a differenciált nevelést, az egyéni bánásmódot, ezzel minél több esélyt teremtve a képességekhez mért fejlődésre, hogy alkalmassá váljanak az iskolai élet megkezdésére.
Mindennapjainkról bővebben a Pedagógiai Programunkban, és az intézmény Házirendjében olvashat!
Szeretettel várjuk Önöket gyermekeikkel együtt!
Óvodai közösségünk nevében:
Harangozó Péterné
óvodavezető